Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

Fietselfstedentocht met de app

26 juli 2021 10:24
Vorig jaar op Pinkstermaandag geen fiets Elfstedentocht en ook dit jaar niet. De organisatie heeft bedacht dat ieder tussen 7 juli en 1 september de tocht op eigen gelegenheid kan en mag fietsen. Langs de route staan grote QR borden als digitale stempelplaats en op je mobiel kom je dan met een app snel verder. Je mag op iedere stempelplaats starten en dan de uitgepijlde route langs de elf steden rondgaan.

Tot zover de theorie en gisteren, zondag de praktijk. Samen met Jolle en Floor afgesproken om in Bolsward om 6 uur te starten en dat gebeurde ook. Het regende wat en Jolle had gezien dat Noord Friesland een hoop water ging krijgen. Dus dan maar starten met de zuidelijke lus en als de bui leeg was nog naar het noorden. Toen kwam de praktijk bij de start: je kon alleen maar naar het noorden = Harlingen en het slimme idee van Jolle viel in het water. Nou ja dan is het ook maar zoals het is, we zullen zien.

Nou dat hebben we geweten, het begon zo hard te regenen en in Harlingen werd het zo donker dat mijn mobiel de QR code niet herkende en verder ook niks meer wilde. Die van Floor en Jolle na wat gepruts gelukkig wel en de regen werd nog harder. De nacht ging niet voorbij, ook al was het half acht geweest. Kikkers en eenden zaten op de weg want de sloot was te nat. Vanaf Franeker maakte ik foto's van de QR code om bewijsstukken te verzamelen. Jolle en Floor op kop in een genuanceerd tempo van ca. 33 km/u door de nacht en de regen naar verder.

De route kennen we in veel varianten maar de organisatie heeft er dit jaar een wat toeristische aanpak aan gegeven. Nog meer door dorpjes waar er mooie, snelle rondwegen en fietspaden zijn dan toch maar door de winkelstraat. In Dokkum schoof Floor op een spekglad stuk onderuit en door een plas heen. Het leek alsof hij in de sloot had gelegen. Op het fietspad langs de Ee lag een populier overdwars en alleen te voet door het riet van het kanaal kon je er langs.

Pas na vijf uur en 130 km voor het eerst een stukje droge weg in Winsum. Koffie, thee, soep bij mijn mem in Bolsward en daarna de tweede ronde naar het zuiden. Dat ging netjes. Ook al hadden we wind tegen, de mannen reden op kop op hun gemakje 35-36 km/u. Met wat hangen en wurgen kon ik ze blijven volgen. En vanaf Stavoren wind in de rug naar Bolsward met 38 km/u om rond 16 uur te finishen.

Daar spraken we nog een paar medefietsers die tegelijk moet gestart waren. Voordat ze met de zuidelijke 90 km gingen beginnen eerst maar eens een ijsje hadden gekocht. Nog een paar dames op het terras die we in Dokkum hadden gezien en ook nog op weg waren voor hun tweede helft.

Floor en Jolle kregen na hun laatste QR code direct bericht dat ze de tocht met succes hadden gedaan. Ondergetekende verstuurde gisteravond en vanochtend nog wat foto's en andere bewijsstukken. Daarna ook voor mij een OK.
Weer een gedenkwaardige dag, zeker toen we later vernamen hoeveel water er op plekken in Noordoost Friesland was gevallen. Dat hebben we niet gehad, maar droog was het 's ochtends beslist niet.
De statistieken: 242 km in 8 uur en 2 min met 30,1 km/u gemiddeld en 45,8 km/u max.

Op naar een gewone Pinkstermaandag Elfstedentocht in 2022 of de MBT versie van 25-26 september '21 met 195 km op za en 145 km op zo.
Jan Heeres
Onderwerp Auteur Gepost

Fietselfstedentocht met de app

Jan Heeres 26 juli 2021 10:24



Auteur:

Je e-mailadres:


Onderwerp:


Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA
Bericht: