Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

Elfsteden MBT tocht van twee dagen en 330 km

27 september 2021 19:18
Afgelopen zomer kwam de Fietselfstedentocht organisatie in Bolsward met hun plan om voor hen voor het eerst de MBT tocht nieuw leven in te blazen. Tussen 2012-2016 organiseerde een commerciele partij deze tocht in een soort wedstrijdvorm en dan drie dagen. Na vijf keer vond die partij het wel ok: te bewerkelijk en ingewikkeld. De Bolswarder organisatie dacht aan 500 deelnemers en dat werden er 155. De route was op zaterdag vanuit Bolsward richting Leeuwarden en dan Dokkum en via Franeker, Harlingen retour, totaal 185 km. Op zondag via IJlst naar Sneek en dan Sloten, Stavoren, Hindelopen, Workum en weer terug, 140 km.

Ondergetekende meldde zich in juli aan, reserveerde een startplaats extra en informeerde later mijn 'vaste' Elfstedenfietsmaten Jolle Landman en Floor van der Wilt. Het bleef vanuit de organisatie best wel lang stil en de verwachte aanmelding liep toch niet zo storm als gedacht. Zelf had ik ook zo mijn twijfel: wat zal het zijn en worden, hoe gek moet je zijn? Wie zijn dat er nog meer?

Vorige week veranderde Jolle zijn prive planning en Floor was bezet, Afgelopen woensdag kwam met GPX de routeinformatie binnen en konden we ons een beeld vormen van de route, het terrein en hoe het zou kunnen zijn. Ik ontdekte een aardig aantal 'thuis' routes zoals over kerkpad van Abbega naar Westhem over het weiland van onze vroegere boerderij en nu de grond van mijn zwager en zus. Gelukkig veranderde de weerspelling naar twee zomerse herfstdagen in het weekend. Met de langere droge periode daarvoor zorgde ervoor dat de bodem niet te nat was.

Mijn MBT fiets, drie jaar teruggekocht als derdehandsje gaf ik een flinke beurt die duurder was de aanschafprijs. Nog een paar clickpedalen en bijpassende schoenen plus mijn fietsvorm van de laatste anderhalf/twee maanden gaf dat ik wat vertrouwen in een goede afloop kreeg. Jolle als medefietser heeft voordelen, maar ja hij is ook 1-2 maatjes groter dan ik ben. Voor hem was het net zo nieuw als voor de meeste andere fietsers, dus maar eens zien.

Zaterdagochtend om 7 uur raceden we in het donker met de eerste dertig fietsers door Bolsward over smalle paadjes, bruggetjes, parkjes en bereikten al snel de stadsrand en doken het weiland in. Na een paar km een bruggetje over de sloot en volle vaart vloog een ieder er overheen. Bij het volgende bruggetje was de eerste valpartij er al en schoven twee fietsers hard op elkaar tegen de leuning aan. Tja en daar stonden we met een grote groep te wachten totdat de brokstukken waren opgeruimd. Daarna tussen de koeien door, over vaste hekken met schrikdraad er voor en er achter, over het voerpad door een ligboxenstal, in Leeuwarden door een cafe en zo op weg naar Oenkerk over het terrein van de voormalige schoolboerderij en weet ik waar we zijn geweest. Van Dokkum naar wat terpdorpen als Hanjum en Hogebeintum en toen kwam het buitendijkse natuurterrein. Mooie vergezichten richting de Waddenzee maar net zoveel blubber en slenken waar je soms doorheen moest of overheen kon springen. Daarna een heel lang stuk wat leek op fietsen over de heide, maar dat waren paarse waterplanten met flink natte voeten. Ca. 5 km/u ploeterden we hier kilometers lang doorheen. Soms was de route was onbekend en dan weer soepel te vinden.

Jolle had met zijn GPX het overzicht en vanwege zijn overmacht ook tijd en ruimte om al fietsend zorgvuldig de route te bestuderen en juiste keuzes te maken. We zagen best wel wat andere ploegjes van stoere mannen die ieder een eigen GPX hadden, ons voorbij snelden en een kwartier later kwamen ze weer achterop. Ze smeten met hun energie en waren net zo blij als wij dat de organisatie uitstekende ravitaillering had. Eten en drinken genoeg voor een ieder en dan nog veel meer, echt comfortabel.

Toen we uiteindelijk van het wad en natuurterrein af waren stond een bietenveld op ons te wachten. Het idee was om over het smalle randje te rijden maar de MBT'ers pikten toch een rij wat meer naar binnen toe en zo raakten de bieten los over het spoor. Jolle lette even niet over en raakte door een biet het spoor bijster richting de sloot. Gelukkig viel het mee. Eerder was ik al bij een koeienstal wat onnozel gevallen, maar dat viel allemaal wel mee. Er waren anderen die harder op een brug of een andere afrastering vielen. Tja en dan al die vaste hekken. Ik denk dat we zaterdag wel veertig keer de fiets over een vast hek hebben getild. Soms een beste dreun van het het schrikdraad als wakkermaker erbij.

Bij Harlingen achter de zeedijk langs richting Kimswerd en dan nog flink door de bush naar Witmarsum en via Schettens over de verharde weg terug naar de finish in Bolsward. Om 16.15 uur waren we terug en toen waren er ca. dertig binnen. Zo ongeveer 21 km/u en de organisatie had de patatkraam al klaar staan. Plus twee jongens met een hogedrukspuit om de blubber, stront en gras van de fietsen af te te spuiten. Ik was flink uitgewoond en blij dat mijn mem het warme eten al op tafel had staan. Plus natuurlijk een warme douche enz. 's Avonds om 19.30 uur nog even kijken wie er nog meer waren, totaal 120 gefinishten en met nog ca. 15 fietsers op komst voor de sluitingstijd om 21 uur.

Op zondag bleken er twintig afvallers te zijn. Om zeven uur vlogen we direct met 30-35 km/u over een smal fietspad langs de Trekvaart naar Tjerkwerd en daar het weiland in. In grote golven spoelden andere MBT'ers over me heen en Jolle verdween ook uit zicht. Tja, hadden die anderen dan gisteren niks gedaan, was mijn gedachte, twijfel. Duurde niet zo lang, bij een hoog hek een flinke opstopping en kon ik weer aansluiten. Toen we het weiland uit waren, stond Jolle te wachten en raceten we vlot door naar Dedgum, mijn geboortedorp Hieslum, Greonterp, Blauwhuis, Westhem, Abbega, Oosthem, Nyesyl, IJlst, Sneek enz. Echt een thuiswedstrijd en in Sneek in het zalencentrum annex stempelplaats vonden veel haastige fietsers het wel best: koffietijd. Jolle en ondergetekende gingen snel door en dat is eigenlijk de hele zondag zo gebleven. Soms haalden een paar ons weer in, maar gingen later koffiedrinken of ze fietsten een verkeerde route. Door zuidwest Friesland fietsen, was minder heftig en onverhard dan in het noorden. Plus natuurlijk vijftig km korter werkt tussen de oren ook veel positiever dan het lange stuk op zaterdag. Rond half twee waren Jolle en ondergetekende weer in Bolsward als nummer 29 en 30. Een medaille, een broodje hamburger en de MBT schoongespoten, het was klaar. Samen drie Elfstedentochten gedaan dit jaar: de winterfiets in februari, de Pinkstermaandag fiets in juli in de stromende regen en nu de MBT op een zomerse najaardag. Niet verkeerd, laat maar komen die winter: een vierde zou er dit kalenderjaar wel bij passen.

Eerst maar flink op kunstijs oefenen, misschien nog eens wat gewone racefietstochtjes en zo sporten we wel wat door. Jan Heeres
Onderwerp Auteur Gepost

Elfsteden MBT tocht van twee dagen en 330 km

Jan Heeres 27 september 2021 19:18

Re: Elfsteden MBT tocht van twee dagen en 330 km

Jolle 27 september 2021 20:39

Re: Elfsteden MBT tocht van twee dagen en 330 km

Jan Heeres 01 november 2021 15:59



Auteur:

Je e-mailadres:


Onderwerp:


Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA
Bericht: