Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

Unieke en machtig mooie week!

15 februari 2021 16:52
Het was even spannend, maar het is uiteindelijk een prachtige en geweldig ijsperiode geweest in een schitterend decor. Het kwam uiteindelijk toch nog mooi uit dat het ijs net in het weekend aardig op dikte was en nog wel net goed berijdbaar bleek.
Er kwamen door het zakkende ijs (tweeenhalve meter in 4 dagen) steeds meer palen, hekken en ook heuvels door het ijs heen, maar over het algemeen niet zo erg dat het hinderlijk werd. Het bleef wel opletten, maar gevaarlijk zoals waterschap, gemeente en schaatsbond beweerden was het niet. Alle officiele instanties zeggen tegenwoordig dat iets gevaarlijk is en raden alles af om claims te voorkomen als er iets gebeurt zo lijkt het wel. Geen wonder dat het vertrouwen in overheden afneemt.

Sinds mijn starttijd in Wageningen 1983 en ook die van Marleen in de jaren 70 is het hoge water nog nooit op deze manier gevolgd door een dergelijke ijsperiode waarbij het water ook zo snel daalde. Wel kwam toen ook een keer voor dat men de schaatsen op de Veerweg onder bond. Ook heb ik in mijn studententijd een paar keer op de uiterwaarden geschaatst maar niet zo in een sneeuwlandschap als nu.
In het weekend werd er overal volop geschaatst langs feerieke paadjes rondom de bosjes in het midden van de uiterwaarden. Grappig genoeg was de hele Nevelgeul zélf nu dit keer open en kon je de eerste dagen over de brug heen kijken.
Ook zeer bijzonder was dat er op heel veel uiterwaarden in Nederland geschaatst kon worden. Deze keer was ook het stuk achter VADA tot aan de Plasserwaard zeer mooi. Op de Rijn zag je de grote boten gewoon langsvaren. Zondag kwam het ijs daar op het land te liggen, wat af en toe wel wat rare effecten opleverde.

Heel bijzonder was ook dat er tot zondag laat zwart super ijs voorhanden bleef. Mensen kiezen de gebaande paden, terwijl nieuwe wegen soms zo veel beter en mooier zijn. Leuk waren ook de rokjes van ijs aan de bomen, struiken en palen. Bij het zakkende ijs zag je ook mooi dat de angst van het waterschap op luicht onder het ijs ongegrond was, want het ijs plooide zing mooi langs hekken, paaltjes en struiken. Onheilspellende geluiden kwamen daarbij wel vrij. Door de wind zag je de wakken goed.
Toch wel briljant dat we in onze achtertuin weer zulk geweldig ijs hadden. Ik heb een paar STW-ers gezien, maar niet zo veel als je zou verwachten. Ik denk iedereen de wijde wereld in is getrokken. Wij hebben conform de Corona regels van superijs geprofiteerd in onze nabije omgeving genoten. Beter kan niet. Nu maar even de beentjes rust gunnen, dromen van nieuwe ijsvlakten en hongeren naar jullie verhalen en wederwaardigheden!

Groet, Bauke
Onderwerp Auteur Gepost

Unieke en machtig mooie week!

Babma 15 februari 2021 16:52



Auteur:

Je e-mailadres:


Onderwerp:


Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA
Bericht: