Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

Mythe van Wageningen

Wijf
05 mei 2005 17:20
Het heb niet direct iets met schaatsen te maken, maar ik ben zo ontgoocheld dat ik het toch even meld. En het is aktueel.

Altijd gedacht dat op 5 mei 1945 in Wageningen (in hotel "De Wereld") de capitulatie van de Duitsche troepen in Nederland heeft plaatsgevonden? Nou, ik wel, maar dat blijkt helemaal niet waar te zijn.

De ambitieuze, Canadese generaal Foulkes heeft het in sc?ne gezet om zijn ondergeschikte Simmonds, die dat wel voor elkaar kreeg, maar dan ergens op de L?neburgerheide, een hak te zetten. De Duitsche Bevelhebber Blaskowitz tekende wel iets, maar ergens anders ('een schuur bij Rhenen') en dat ging enkel over praktische zaken.
Het koninklijk huis gaf een jaar later nog een correcte gang van zaken weer bij de verjaardag, maar zag al snel de promotionele waarde in (Bernhard kon nog wel wat PR gebruiken!) en ging het jaar daarop mee in het bedrog.

Generaal Foulkes regelde de plakette op de muur van het beroemde hotel en zat nog lang en succesvol zijn ondergeschikte Simmonds dwars.

Het ridicule monument bij het hotel, dat onlangs helaas geen doorgang vond, was zo gek nog niet!

Misschien kunnen buitengewone prestaties van een of ander STW-rijder alsnog voor een andere Wageningse mythe zorgen, maar dan in de waarlijke zin van de betekenis.
Onderwerp Auteur Gepost

Mythe van Wageningen

Wijf 05 mei 2005 17:20



Auteur:

Je e-mailadres:


Onderwerp:


Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA
Bericht: