Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

De Gelderlander over Mark.

Daan Goense
04 november 2005 21:57
Vanmorgen in de Gelderlander.

SCHAATSEN
Mark Ooijevaar heeft lak aan alle basisprincipes
Een spraakwaterval op schaatsen, met een totaal eigen visie op trainingsmethoden. Maar wel goed voor 13.52.36 op de tien kiometer. Mark Ooijevaar ( 21) uit Wageningen, een vreemde vogel.

Door RON BROERSMA
HEERENVEEN

Het verschil was uiteindelijk slechts een halve bocht en vijf luttle seconden. De allerlaatste rit van het toernooi, d? climax van de wereldbeker selectiewedstrijden, woensdag in het Heerenveense Thialf. Tussen regerend nationaal allround kampioen Sven Kramer en... Wageninger Mark Ooijevaar.
Het is woensdagmiddag drie uur, als Sven Kramer zijn klapschaatsen in het ijs hakt voor zijn ( winnende) tien kilometer. Naast hem dit keer geen Gianni Romme, Bob de Jong of Carl Verheijen. De atleet in het verouderde groen/ oranje- schaatspak luistert naar de naam Mark Ooijevaar.
Vragende stemmen weerklinken vanaf zowel de publieke- als de perstribune. ?? Ooijevaar? Wie is dat??? Ruim een kwartier later blijft hij zelf het antwoord even schuldig.
Niet omdat hij aan de zuurstof moet nadat hij zojuist een wereldtijd op de tien kilometer heeft neergezet. Want Ooijevaar is direct weer op adem en babbelt honderduit. Maar het antwoord op die ene vraag heeft hij even niet paraat.
?? Ja. Wie ben ik eigenlijk, da?s wel een goeie.?? Het blijft zeker dertig seconden stil, dan kijkt hij vragend op. ?? Een liefhebber denk ik, in de pure zin van het woord. Ik ben helemaal gek van schaatsen en alles wat er bijhoort. Machtig dit, hier rijden, in zo?n rit, met Kramer als tegenstander. En een vet persoonlijk record, dik onder de veertien minuten. Maar het kan echt nog veel harder, ik ben nog lang niet in topvorm.??
Amper drie minuten nadat hij in 13.52.36 over de finish glijdt, doet de 21- jarige stayer zijn verhaal.
Volkomen ontspannen, opgevouwen op een kuipstoeltje naast de baan. ?? Uitlopen doe ik zo wel.
Eerst praten. Gaaf, dit. Of ik zenuwachtig was? Nee, lekker geconcentreerd. Lekker gereden ook.??
De grijns wordt nog breder als hij wordt geconfronteerd met de verhalen over zijn onorthodoxe trainingsmethoden. ?? Ik doe mijn eigen ding, heb zo mijn eigen methodes. En ja, ik zwem ? s zomers tussen de vier- en vijfhonderd kilometer. Gewoon omdat ik me daar lekker bij voel.??
En dat terwijl regelmatig zwemmen voor schaatsers gelijk staat aan vloeken in de kerk, omdat het een averechtse uitwerking zou hebben op belangrijke spiergroepen. Fraaier is nog het verhaal over de fietstrainingstochten van STW Wageningen, waarbij Ooijevaar zich tot verbazing van alle regionale schaatsers telkens meldt op een rammelende toerfiets compleet met spatborden en bagagedrager. Gekleed in gewone korte broek bovendien, speciale sportkleding is niet iets waar Ooijevaar zich aan vergrijpt.
?? Niks speciaals, gewoon lekker praktisch. Ik heb ??n fiets, waarmee ik tussen m?n studieplaats Wageningen en mijn eigelijke woonplaats Hoogkarspel op en neer peddel. Kan ik tenminste ook tassen meenemen, dat gaat lastig op een echte racefiets??, haalt hij de schouders op.
Zijn trainingsmethoden mogen dan afwijkend zijn, hard gaat de student bos- en natuurbeheer aan de Wageningse Universiteit er wel mee. Tot verbazing van alle insiders in de schaatswereld, die in Ooijevaar inmiddels een nieuwe Hans van Helden hebben ontwaard. Deze voormalig schaatstopper had ook maling aan alles en iedereen, trainde zelfs met remparachutes op de rug. Iets wat zomaar aan het brein van Ooijevaar ( ook nog een wandelende databank op het gebied van schaatsstatistieken) ontsproten kon zijn.
?? Schaatsen is het uiterste uit jezelf halen. Elke keer weer. Je grenzen verleggen. Dan moet je ze eerst verkennen. Ook experimenteren met trainingen. En dan hier zo?n wedstrijd rijden. Mooi he??? Vijf seconden is het verschil, een halve bocht komt Kramer tekort om Ooijevaar een ronde in te lopen. En daarmee is de amateur Ooijevaar eigenlijk, gevoelsmatig, de echte winnaar van de tien kilometer.

[es1.tecnavia.com]

Mark Ooijevaar jaagt verbeten op de ontketende Sven Kramer, tijdens de wereldbekerselectie in het Heerenveense ijsstadion Thialf.
Foto: Ronald Hoogendoorn/ Proshots
Onderwerp Auteur Gepost

De Gelderlander over Mark.

Daan Goense 04 november 2005 21:57

Re: De Gelderlander over Mark.

jan heeres 05 november 2005 10:09

Re: De Gelderlander over Mark.

Jurgen 05 november 2005 22:21



Auteur:

Je e-mailadres:


Onderwerp:


Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA
Bericht: