Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

Re: Een leuk idee van Jan Heeres

15 maart 2021 20:44
Ja de Elfstedentocht is vanaf 1975 een rode draad in mijn leven geworden. Dat had ik als zeventienjarige niet kunnen bedenken toen ik samen met buurmeisje Froukje Nauta op pinkstermaandag naar Bolsward fietste en rond half negen een startkaart kocht. Gewoon doen en we zouden wel zien waar en wanneer weer terug zouden zijn. Iedere dag fietsten we 2x 8km naar school in Sneek en dat moest toch voldoende zijn. Froukje trainde al twee jaar bij de Preamkeskouwers in IJlst en bleek toch beter bestand te zijn tegen lange afstanden. Maar ja de eerste keer was gemaakt en dat moest volgend jaar anders en beter. Bovendien gingen er meer jongeren van de buurt mee en zo groeide de groep 11stedenfietsers ieder jaar naar meer en leuker. En dat is eigenlijk jaar op jaar zo gegaan. net zoals Jolle 10-12 jaar later vanuit Scharnegoutum de 11steden ging fietsen. Zoals nu heden dage dat nog altijd gebeurt en veel Friese scholieren op de fiets stappen en het een keer of vaker gaan proberen.

Of Jolle en mijn actie om op Pinksterzondag Luik Bastenaken Luik 200 km te rijden en vandaaruit direct door naar Friesland en de dag daarop nog eens 240 km te fietsen. We waren niet benauwd en dat ging ook wel goed.

Later kwamen er STW'ers bij en daarvan waren Floor en Judy wel van het eerste uur. Vanaf 1988 gingen ze mee en later sloten Flip van Leeuwe en Esther Kok en daarna nog veel andere en meer STW'ers. Gezellig boel en geleidelijk aan ontstond een harde kern met Floor, Jolle en Peter Vlaar en Jan van Niejenhuis met zijn zoon Wiebe Jan. Zo fietste ik 43x bij elkaar en miste een paar keer. In 1988 stond ik op krukken langs de route en in 2001 werd de tocht vanwege MKZ besmetting niet verreden. En dan nu in 2020 niet en ook in 2021 niet vanwege Covid.

Gelukkig is de Elfstedenfietsorganisatie in Bolsward niet voor een gat te vangen. Tussen 1 juni en 1 augustus '21 mag een ieder de tocht zelf fietsen op eigen gekozen dag volgens aangegeven route en dan telt dat ook mee. Floor, Jolle en ondergetekende hebben zondag 6 juni en 13 juni in onze agenda gezet. Even goed kijken naar de weersverwachting en dan rijden we hem weer.

Wat ik ook had niet had durven dromen, was dat er drie schaats Elfstedentochten op het lijstje zouden komen. In 1979 werd ik STW lid en meldde me aan voor de Elfstedenschaatsvereniging. Voor 5 gulden contributie/jaar kon dit niet verkeerd zijn en zes jaar later was het in 1985 al zover. Terwijl het in de jaren zeventig zo kansloos was met de opwarming van het buitenwater. Thermisch vervuiling was de naam en zuivelfabrieken loosden hun warme water in meren en kanalen. De dampen sloegen er vaak vanaf en ieder vond dat toen gewoon. In 1986 alweer en niet te vergeten 1997, Wie weet komen er een paar bij.

Maar ja er zijn meer Elfstedentochten mogelijk en samen met zus Ankie en zwager Richard Maatman een keer op de step. Van te voren goed oefenen en dan op Pinksterzondag om 0.00 uur in het donker starten en 's middags rond 16 uur weer terug na 240 km. De volgende dag op de racefiets was toen een makkie. Na het fietsen en schaatsen lonkte het Elfsteden brevet, maar dan moet je gaan wandelen. Dat ziet sloom en suf uit met 6-7 km/u. Bij Maarten Vrolijk zag ik een keer het brevet in huis blinken en toen kom ik er voor mezelf niet meer omheen. Na en met een gedegen voorbereiding van 600 km in de eerste helft van 2017 liep ik redelijk vlot de vijfdaagse wandeltocht van gemiddeld 40 km/dag uit. Ook hier maar zo snel mogelijk proberen te lopen met 7 km/u. Het was een prachtig evenement en een stevige prestatie.

Ondertussen was de winter fiets Elfstedentocht ook begonnen op de eerste zondag van februari. Tja dan is het vaak slecht weer en wie heeft er nou zien in zulk afzien? Al een paar jaar keer ik er naar en vorig jaar, 2020 leek het op zondag 5 februari 10C en droog weer te worden. Dus gaan met de banaan en ook al was het maar 6C en regende het de hele dag: het ging en echt koud was/werd het niet. 's Avonds had ik zelfs nog moed om de C3 marathon in Utrecht uit te rijden. Nooit beseffend dat een maand later door corona de wereld er heel anders uit zou zien.

Ondertussen werd ik getipt op de Elfsteden site van Hessel de Walle in beeld als overzicht van veel mensen die een Elfsteden hebben voltooid. Het is een database met ruim 13.000 personen en daar heb ik mezelf ook tussen laten zetten. Hessel de Walle tipte me op de 11steden kano tocht van juli '20. Nu die ging van corona ook niet door maar staat nu voor augustus '21 op de lijst. En dan is er ook nog de Elfsteden skeelertocht van september '21 of later nog eens. Genoeg te doen nog.

Maar wat sinds zondag 7 maart '21 staat zijn 43x zomer fiets, 3x schaats, 2x winterfiets, 1x step +1x wandel = 50x. Ik ben er blij mee omdat het een lange periode van een gezond en goed leven laat zien. Wie weet kan/mag dat nog een lange door blijven gaan.

Nog een paar keer in Utrecht op kunstijs schaatsen, op naar de STW online ALV op 22 april en daarna in het bos en op de fiets. Een leven lang schaatsen en anders sporten, dat is STW en ieder kan/mag mee doen. Het beste, Jan Heeres.
Onderwerp Auteur Gepost

Een leuk idee van Jan Heeres

Jolle 08 maart 2021 12:03

Re: Een leuk idee van Jan Heeres

Jan Heeres 09 maart 2021 11:00

Re: Een leuk idee van Jan Heeres

Jan Heeres 15 maart 2021 20:44



Auteur:

Je e-mailadres:


Onderwerp:


Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA
Bericht: