Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

Marathonschaatser als vijandbeeld van Utrecht Marathonjury

24 oktober 2021 19:09
Vanavond was ik om 19.15 uur mooi op tijd op Utrecht IJsbaan en de C4 was nog aan het inrijden. Dat was mooi want ik was mijn helm vergeten en liep direct tegen Jan Tichelaar van wie ik de helm mocht lenen. Mooi geregeld en praatje hier, praatje daar, even bij de C4 kijken, naar de kleedkamer met nog wat praatjes over de Mastercircuit wedstrijd van gisteravond in Thialf Heerenveen. En ook over de mooie premiereep van vorige week.

Alles rustig en ontspannen nog wat kijken en toen ineens: oei ik ben wat vergeten, aanmelden voor de C3 in de kantine. Nog even kijken, maar te laat, de C3 lijst was al weg. Direct door naar het Trefpunt waar de jury druk met de C4 uitslag belangrijk werk deed. Snel een A4tje geschreven en me schriftelijk bij Johan Bouwhuijzen aangemeld. Kees Versluis komt naar boven en maant me te vertrekken van de Trefpunt trap. Even in het kort een paar woorden gewisseld en Kees's respons is kort: 'eigen schuld'.

Direct na de dweil nog even oogcontact met de Marathonjuy om er zeker van te zijn dat we elkaar verstaan. Nou dat was de koude kermis: Kees Versluis is vanavond scheidrechter en kwam direct naar 'Jij schaatst vanavond niet, ik heb de regels niet verzonnen'. Achter hem aan komt een ander jurylid: jij schaatst vanavond niet, regels zijn regels en wie te laat is, schaatst niet.' Nog wat extra uitleg over alle problemen in de marathonjury met de schaatsers, uitslagen en ................. Tja, dat is dan jammer,

Ik heb nog twee rondjes ingereden en ben van het ijs afgestapt, Jan T zijn helm in zijn tas terug gestopt, nog een praatje met Rene en Joris en op weg naar huis. Precies twee uren met 100 km auto op pad geweest van 18.30 -20.30 uur en twee rondjes op mooi gedweild ijs geschaatst.

Tja, dat is jammer, Maar wat veel meer zonde is het vijandbeeld wat de Utrecht Marathoncie van schaatsers kennelijk heeft. Regels moeten er zijn en ook worden toegepast, maar wel in de geest van de wedstrijd en het evenement. Dat lukt kennelijk niet (meer) en daarmee doet Utrecht Marathoncie zichzelf wel heel erg tekort.

En zeker Kees Versluis maakt wel een bijzonder transformatie in 24 uur door. Gisteravond in Thialf waren we collega langebaanschaatsers en praten we wat koetjes en kalfjes praten, ook over Utrecht Marathon, waar we beiden al zo lang en vaak aan mee doen. Met veel plezier net als gisteravond schaatsen in Thialf.
Nog wat napraten over zijn mooie prestatie van 4.56 en samen genieten. Nu heeft Kees een marathonjasje aan en komt tot 'ik heb de regels niet uitgevonden en jij schaatst niet'. Wel jammer dat je als scheidsrechter zo weinig in de melk hebt te brokkelen en dat je als marathoncie met zo'n lastig wereldbeeld van wedstrijdsporter is je vijand door het leven moet.

Ik vraag geen uitzonderingspositie, maar pleit voor een sportieve benadering van wedstrijdsporters. Soms heeft dat betrekking op mij zoals vanavond en volgende week op een andere schaatser die ergens mee zit of wat anders.

Het vijandbeeld van schaatsers die alleen maar frauderen en die je kort en onder de knoet moet houden, is wel heel sneu. Ik ben vanavond vroeg thuis en zal er volgende week weer op tijd zijn, me aanmelden en de helm meenemen.

Hoop dat Utrecht Marathoncie er ook weer zal zijn met Kees Versluis als scheidsrechter en dat er in de geest van regels gehandhaafd kan worden. Sportiviteit wint het altijd, zeker van regels en vijandbeelden, dat is iets wat voor mij zeker is en in Utrecht Marathoncie al meer dan 30-40 jaar wel goed is gegaan. Maar vanavond in mijn geval een keer niet.

Het beste, Jan Heeres, 06-280 43 751
Onderwerp Auteur Gepost

Marathonschaatser als vijandbeeld van Utrecht Marathonjury

Jan Heeres 24 oktober 2021 19:09

Re: Marathonschaatser als vijandbeeld van Utrecht Marathonjury

Ooggetuige 25 oktober 2021 21:40

Re: Marathonschaatser als vijandbeeld van Utrecht Marathonjury

Jan Heeres 26 oktober 2021 12:14

Zo, dat is eruit. En nu een verslagje van de avond

Jack Schoenmakers 26 oktober 2021 10:56



Auteur:

Je e-mailadres:


Onderwerp:


Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA
Bericht: