Tijdrijden": Het geheim van Breukink
Juist voor de tijdrit van afgelopen zaterdag zag ik een interview in een TV-gids staan over tijdrijder Erik Breukink. Hij werd derde in de Tour van 1988 en 1990 en won twee Tour-tijdritten en een proloog. Enkele details:
Opbouw: "In deze dicipline moet je het echt helemaal alleen doen en constant rij je tegen de grens van je kunnen aan. Ga je daar te lang overheen dan betaal je dat verderop zwaar terug.
Er wordt altijd gezegd dat je een tijdrit goed moet opbouwen en genoeg reserves moet overhouden voor het tweede deel. Maar die opbouw is ook afhankeljijk van het parcours: als de zwaarte in het begin zit (Bij de STW-tijdrit de Defensieweg, HS), moet de daar toch je voorsprong zien te pakken.
Voorbereiding: "Het parcours goed verkennen (zodat je niet verkeerd kunt rijden, een vreemd bospad in, HS) is belangrijk bij voorkeur op de fiets. Ook op de dag zelf, tijdens het warmrijden, ben je in je hoofd alleen maar bezig met het parcours: waar liggen de lastige situaties, waar kun je versnellenen waar herstellen? Verder denk je aan je materiaal en welke versnelling je waar gaat rijden."
Rijden: "Voorkom dat, als het in het begin iets minder gaat, dat je in een negatieve gevoelsspiraal komt ... een gevoel van onmacht zich meester van je maakt en je gaat piekeren. concentreer je op het parcours en het tijdrijden zelf en denk niet aan de pijn in je benen. Wanneer je medelijden met jezelf krijgt ben je geneigd een tandje lichter te schakelen om jezelf te ontlasten. En dat mag natuurlijk nooit! Tijdrijden is nu eenmaal constant tegen de grens aanrijden."
Breuking maakt ook melding van de belangrijkheid van de ploegrijderswagen die achter je rijdt: "want je wilt natuurlijk weten of en hoe ver je achter of voor ligt op je concurenten." Maar zo professioneel is de STW-tijdrit natuurlijk nog niet. "Als de verschillen klein zijn kun je zo misschien de kracht vinden om er nog net een extra schepje boven op te doen."
Inhalen: Een voor je gestarte renner inhalen geeft - zeker als het een goede tijdrijder is - vertrouwen. In de laatste kilometers (bij het Defensiewegparcours de hele tijdrit??, HS) mag je forceren om je tegenstander nog voor de streep te pakken. In andere situuaties houd je hetzelfde tempo vast om gelijkmatig naar hem toe te rijden. Als je niet dichterbij komt, moet je echter niet twijfelen. Misschien is hij wel langzaam gestart en begint net op tempo te komen."